Pak Pong Berunsur Dua Jin Hitam, Jin Putih Dan Perjalanan Lelaki Ke Alam Ghaib
Filem pertama arahan Fauzi Nawawi ini mempunyai keunikan
tersendiri. Pertama, ia mempunyai elemen fantasi, pertarungan, legenda, drama
dan komedi yang diselang-seli secara sistematik.
Kedua, kameo 24 artis popular tanah air yang mengisi setiap
babak penceritaan dengan cara tersendiri tanpa mencacatkan jalan cerita.
Ketiga, elemen kesan khas imej janaan komputer (CGI) boleh
dianggap terbaik setakat ini.
Walaupun akan ada penonton mempertikaikan gaya filem Pak
Pong persis filem Magika kerana gabungan semua elemen termasuk penampilan
istimewa barisan pelakon tempatan, ia masih mempunyai sifat tersendiri.
Di segi lakonan, ia filem pertama Hairul Azreen memegang
watak utama sebagai Muda dan ternyata pilihan pengarah tidak mengecewakan.
Hairul berjaya menampilkan sisi berbeza dalam lakonannya
termasuklah berkomedi dengan Badrul yang membawa watak Kadek, abang Muda.
Paling menarik pastinya pada babak komedi yang diselit
secara bersahaja dalam drama Muda dan Kadek mencari kitab Pak Pong.
Antaranya, tatkala Muda dan Kadek bertemu dengan Puteri
Bidadari (Amber Chia), Hantu Kopek, Hantu Cina (Acong Sweetchild) dan Sang
Kelembai (Jasmin Hamid).
Ia bersambung pula tatkala mereka bertemu dengan Tok Bintara
(Saiful Apek), bomoh buta dan bisu yang memberi Kitab Pak Pong untuk kegunaan
mereka.
Kewujudan dua jin, Hitam (Joey) dan Putih (Awon Ceplos)
menambah lagi perisa gelak ketawa kalangan penonton.
Babak paling menarik adalah perbualan antara Raja Bunian
(Datuk Eizlan Yusof) dan Penasihat Guru (Kaza) yang bersahaja. Malah, Rahim
Sepahtu (Guru Pendekar Bongor) turut mencuri tumpuan.
Elemen ringkas dan komedi itu sebenarnya memadamkan
kekurangan yang wujud dalam filem.
Tidak dinafikan, akan ada yang memandang filem ini terlalu
bercita-cita tinggi cuba menjadi setaraf filem animasi hebat Hollywood, tapi
percayalah, jika anda buang jauh sikap prejudis terhadap filem ini, anda pasti
akan terhibur!
Ulasan
Catat Ulasan