Isteri Harus Sedar Akan Pentingnya Menuntut Hak Isteri Pada Suami.
Adakah kita pernah mendengar sebuah kisah seorang suami yang
tidak memberi nafkah kepada keluarganya sama sekali, malah meminta pula si
isteri memenuhi keperluannya? Atau, adakah ada dari suami atau isteri yang
pernah mengalami sendiri hal seperti ini? Padahal fizikal suami sangat sihat
dan sebenarnya mampu untuk bekerja.
Banyak kisah pilu mengenai hal ini yang dialami oleh wanita
dalam hal ini seorang isteri, kerana selain tidak memberi nafkah, suami yang
tak malu menuntut isteri untuk memenuhi keperluan hariannya juga pandai
melontarkan ucapan yang menyakiti hati isteri. Misalnya seperti ucapan :
“Kamu isteri tak berbudi, tidak pandai mengurus suami dan
anak!”, “Saya malu punya isteri tak pandai masak seperti kamu!”, “Kamu bertuah
kahwin dengan aku, siapa yang nak kahwin dengan isteri yang tak pandai mengurus rumah macam kamu ini!”
Suami melontarkan kata-kata menyakitkan seperti ini untuk
menekan isteri agar terus tunduk memenuhi kemahuannya. Dan biasanya, umpama
kerbau dicucuk hidung, banyak isteri yang akhirnya hanya menuruti apapun
permintaan suami bahkan selain nafkah harian, misalnya membelikan kenderaan,
rumah, dan keperluan lainnya. Memang sungguh mengjengkelkan.
Padahal Islam menjadikan suami lebih tinggi kedudukannya
dari isteri kerana kesediaan suami untuk menafkahi keluarga dari sebagian harta
yang diperolehnya. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
‘’Dan mereka (para isteri) mempunyai hak diberi rezeki dan
pakaian (nafkah) yang diwajibkan atas kamu sekalian (wahai para suami).’’ (HR.
Muslim, ayat 2137)
Bahkan Allah Subhanahu wa Ta’ala tidak menentukan jumlah
nafkah yang harus diberikan seorang suami kepada seorang isteri, agar isteri
juga tidak digalakkan membebani suami di luar kemampuannya. Allah berfirman,
لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ ۚ وَعَلَى الْمَوْلُودِ
لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ لَا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا
“Dan kewajipan ayah memberi makan dan pakaian kepada para
ibu dengan cara ma’ruf, seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar
kemampuannya’’. (QS. Al-Baqarah 2 : 233)
Lalu mengapa ada suami yang tidak tahu malu dengan tidak
memberi nafkah kepada seorang isteri dan anak-anaknya, bahkan tanpa merasa
bersalah meminta isteri untuk memenuhi keperluan hidupnya sehari-hari?
Inilah para suami yang memiliki sifat parasit, dan Islam
jelas menjatuhkan dosa pada perbuatan suami yang seperti ini. Diriwayatkan oleh
Abu Daud dari Abdullah bin ‘Amrradhiyallahu ‘anhu, ia berkata; Rasulullah
shallallahu ’alaihi wa sallam bersabda,“Cukuplah dosa bagi seseorang dengan ia
menyia-nyiakan orang yang ia tanggung”.
Apa yang sebaiknya yang harus dilakukan seorang istri? Pertama
sekali, isteri harus sedar akan pentingnya menuntut hak pada suami, dan berani
melakukannya dengan tegas dan berterus-terang.
Sifat suami terus-menerus mengharapkan isteri boleh jadi
kerana isteri tidak berusaha menuntut haknya pada suami. Mungkin kerana isteri
memiliki pekerjaan yang bagus dan gaji yang mencukupi, sehingga tak dinafkahi
pun tak mengapa. Suami hanya bertugas menghantar dan menjemput dengan kenderaan saat isteri
memerlukan.
Wahai wanita, sedarlah bahawa engkau berhak meminta nafkah
daripada pasangan hidupmu! Jangan biarkan suami mensia-siakan engkau dan anakmu
hanya kerana engkau mampu!
Isteri harus mengingatkan suami atas kewajipannya memberi
nafkah kepada keluarga, atau isteri boleh meminta cerai. Rasulullah shallallahu
’alaihi wa sallam bersabda, ‘’Mulailah (memberi nafkah) kepada orang yang
menjadi tanggunganmu, (kalau tidak) maka isterimu akan mengatakan, nafkahilah
aku atau ceraikan aku.’’ (HR. Bukhari, ayat 4936)
Berkata Ibnul Mundzir, “Telah sah bahawa Umar bin Khaththab
memerintahkan para tentera (yang pergi) untuk tetap memberi nafkah, kalau tidak
maka harus menceraikan isterinya”.
Mulailah berani menuntut hak pada suami, lihat apa yang
terjadi! Jika suami berlaku kasar bahkan menjurus KDRT kerana tidak mahu
memberikan nafkah, isteri berhak meminta cerai.
Pendapat yang kuat dari para ulama adalah seorang isteri
yang tidak mendapatkan nafkah dari suaminya memiliki hak untuk menuntut
penceraian bagi dirinya dari suaminya kerana terdapat dalil-dalil yang menunjukkan hal itu. Allah
berfirman,
الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ ۖ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ
بِإِحْسَانٍ
“Talak (yang dapat dirujuki) dua kali. Setelah itu boleh
rujuk lagi dengan cara yang ma’ruf atau menceraikan dengan cara yang baik”.
(QS. Al-Baqarah 2 : 229)
Pada ayat di atas Allah memberikan dua pilihan kepada
seorang suami antara menggenggam dengan cara yang ma’ruf iaitu memberikan
nafkah kepadanya, atau menceraikannya dengan cara yang baik pula jika dirinya
tidak mampu memberikan nafkah kepadanya.
Jika Allah saja telah memberikan 2 pilihan ini, mengapa
isteri terus memelihara kemalasan suami dengan memberi suami nafkah zahir?
Isteri tidak di wajipkan untuk memberi nafkah kepada suami!
Sedarlah bahawa jika isteri masih saja menanggung suami,
jangan-jangan bukan suami yang menzalimi isteri, tapi isterilah yang
membenarkan dirinya dizalimi! Hentikan hal ini kerana rumah tangga yang
demikian sama sekali tidak sihat dan tak sesuai dengan peranan suami-isteri dalam
ajaran Islam.
Isteri perlu berfikir jauh ke depan bahawa sifat malas suami
dalam menjalankan kewajipannya menafkahi dirinya sendiri dan keluarga ini akan
menimbulkan banyak masalah, mulai dari perselingkuhan, pengabaian terhadap
anak, dan sebagainya.
Bertindaklah tegas, dan lihatlah bahawa suami pun sebenarnya
punya kemampuan jika isteri memberi sokongan! Jika suami berkeras tak mahu
berubah, maka jangan takut mengikuti petunjuk Allah untuk menuntut cerai,
tentunya dengan cara yang ma’ruf dan dibenarkan oleh syari’at.
Semoga Allah memberikan rasa malu pada suami yang tidak mahu
memberikan nafkah kepada keluarga, serta mengurniakan kemampuan agar ia mahu
berubah dan berusaha. Sesungguhnya darjat lelaki ditinggikan kerana kesediaan
mereka menafkahi tanggungannya.Wallahu a’lam…
Ulasan
Catat Ulasan