Wheelchair Buatan Sendiri, Pampers Pula Basuh Dan Pakai Semula .

Dari jauh kita dah boleh melihat betapa teruknya keadaan rumah yang menjadi tempat berteduh bagi tiga beranak yang mendiami rumah berkenaan, jika rumah pun dah begitu pasti kita sendiri pun boleh membayangkan keadaan hidup mereka bagaimana.

Kita boleh melihat sendiri dari gambar tersebut kelihatan sebuah kerusi roda kayu buatan sendiri dan lampin pakai buang yang tergantung di sebuah rumah di Temerloh, Pahang, menimbulkan 1001 persoalan.

Gambar-gambar tersebut telah di muat naik bersama satu posting yang dimuat naik di Facebook pada Isnin telah menyentuh hati netizen, tak kurang pula yang bertanya mengapa situasi ini berlaku dan apakah tindakan pihak bertanggungjawab dalam usaha membantu keluarga ini.

Dalam pada itu ramai juga yang tergerak hati untuk menghulurkan bantuan kepada keluarga yang menghuni rumah berkenaan yang amat menyentuh hati netizen.

Merujuk dari petikan yang dilampirkan oleh mStar Online, berdasarkan posting tersebut, rumah usang ini dihuni oleh individu yang dikenali sebagai ‘Encik Rahman’ atau Abang Man Lohoq, 73 tahun, yang tinggal di Kampung Paya Mengkuang Ladang, Charuk Puting, bersama dua anak Orang Kelainan Upaya (OKU).

Kerusi roda anaknya dibuat sendiri menggunakan kayu, dipercayai kerana Rahman mengalami masalah kewangan menyebabkan dia tidak mampu untuk menyediakan kerusi roda yang lebih selesa buat anaknya itu.

Selain itu, lampin pakai buang anaknya juga terpaksa dibasuh beberapa kali bagi membolehkan ia digunakan semula secara berulang-kali.

“Salam info yang diterima Encik Rahman merupakan penduduk dari Kampung Paya Mengkuang Ladang, Charuk Puting Temerloh Pahang dan beliau ada seorang anak OKU yang kerusi rodanya di buat sendiri.

Pampers dua-tiga kali pakai semula, minta tolong sahabat-sahabat sebarkan. Harap ada yang sudi bantu keluarga ini,” tulis Wan Yoshiki di Facebook.

Difahamkan, keluarga ini menerima bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), tetapi disebabkan kos menjaga OKU begitu tinggi, ia menjadi satu beban yang perlu ditanggung oleh si bapa.

Selepas posting ini tular, keluarga ini telah dikunjungi oleh kumpulan aktivis daripada Kembara Sufi Tour and Planner. - mStar Online




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kisah Benar, Isteri Aku Berlaku Curang Dengan Boss Aku.

Saya Terkejut Dijemput Menyertai Group WhatsApp Yang Menjijikkan Itu..

10 Gambar Dan Video: Percaya Atau Tidak, Harimau, Beruang Dan Singa Ini Berkawan Baik Sejak Kecil.