Kami Bukan Orang Senang, Ayah Siapkan Rumah Sendiri.

Menurut Harian Metro - Seorang lelaki yang membina rumah banglonya sendiri dengan tuland empat kerat selama 6 bulan akhirnya siap pada malam raya.

“KAMI bukan orang senang, tapi ayah bersungguh mahu menyiapkan rumah yang selesa untuk kami berteduh. Kasihan juga lihat dia angkat barang berat ketika panas terik.

Demikian kata Siti Hajar Yahya, 28, mengenai kesungguhan bapanya, Yahya Omar, 57, menyiapkan banglo dengan tangannya sendiri tanpa mengupah sesiapa.

“Tapi itulah ayah saya, dia begitu mementingkan kesempurnaan dan mahu siapkan rumah yang dibangunkan dengan tulang empat keratnya.”

Siti Hajar berkata, rumah yang terletak di Pontian, Johor itu mula didiami pada Aidilfitri 2010.

“Sebelum ini, kami tinggal di rumah datuk saya di kawasan sama. Tetapi rumah itu sudah lama dan banyak yang rosak.

“Kebetulan rumah yang ayah bina hampir siap menjelang raya. Kami mula berpindah secara rasmi pada malam raya. Itu mungkin raya yang paling seronok kerana akhirnya kami dapat beraya di rumah sendiri,” katanya.

Sementara itu, Yahya berkata, dia mengambil masa enam bulan untuk menyiapkan keseluruhan rumah terbabit.

“Saya hanya meminta bantuan rakan untuk menghulur barang atau membancuh simen. Selebihnya saya buat sendiri seperti menaikkan batu, mengecat dan pendawaian,” katanya.

Yahya berkata, tapak rumah itu pernah terbengkalai selama lima tahun kerana mengalami masalah kewangan.

“Saya tak mahu berhutang dengan orang lain atau bank. Jadi saya kumpul wang sedikit demi sedikit dan perlahan-lahan menyiapkan rumah yang terbengkalai.

“Apabila melihat rumah itu siap sepenuhnya, saya rasa bersyukur dan seronok sangat dapat tinggal di rumah hasil tangan sendiri,” katanya. Harian Metro


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kisah Benar, Isteri Aku Berlaku Curang Dengan Boss Aku.

Saya Terkejut Dijemput Menyertai Group WhatsApp Yang Menjijikkan Itu..

10 Gambar Dan Video: Percaya Atau Tidak, Harimau, Beruang Dan Singa Ini Berkawan Baik Sejak Kecil.