Penceramah Bebas Ditahan Beri Kuliah Tanpa Tauliah

Shah Alam – Seorang penceramah ditahan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) selepas didapati memberi kuliah tanpa tauliah, malam tadi.

Pengarah JAIS, Datuk Haris Kasim, dalam satu kenyataan berkata, tangkapan dibuat Bahagian Pengurusan Penguatkuasaan jabatan itu di sebuah surau di Seksyen 8, di sini kira-kira jam 9 malam tadi.

“Penahanan dijalankan mengikut Seksyen 119, Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor Tahun 2003 Pindaan 2015 kerana disyaki mengajar agama Islam atau mengajar apa-apa mengenai Islam tanpa tauliah dari Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) seperti peruntukan mengikut seksyen 118, enakmen sama.

“Berikutan kejadian ini, pengerusi, setiausaha dan beberapa ahli jawatankuasa surau akan diarah hadir ke Bahagian Pengurusan Penguatkuasaan JAIS, mengikut Seksyen 58, Enakmen Tatacara Jenayah Syariah Selangor.

“Jika gagal, waran tangkap akan dikeluarkan pihak terbabit,” katanya.


Difahamkan, ketika serbuan, lelaki berusia 42 tahun dan berasal dari Pantai Timur itu sedang berceramah kepada lebih 30 jemaah di surau berkenaan.

Dia kemudian dibawa ke pejabat JAIS untuk siasatan lanjut.

Haris mengingatkan pengurusan masjid dan surau di Selangor supaya mematuhi arahan serta garis panduan tadbir urus masjid yang dikeluarkan untuk tidak mengundang penceramah tanpa tauliah bagi menyampaikan kuliah.

“JAIS akan mengambil tindakan tegas agar jawatankuasa dapat mematuhi peraturan yang ditetapkan.

“Umat Islam disaran menghormati titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah agar mematuhi peraturan dan undang-undang berkaitan pengurusan masjid serta surau bagi menjamin kesejahteraan dan keharmonian jemaah,” katanya. – Berita Harian Online

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kisah Benar, Isteri Aku Berlaku Curang Dengan Boss Aku.

Saya Terkejut Dijemput Menyertai Group WhatsApp Yang Menjijikkan Itu..

Kau Paksa Aku Hisap Kemaluan Anak Sendiri Depan Kau, Untuk layan Nafsu Binatang Kau, Suami Jenis Apa Kau Ini.