Isteri Nusyuz Suami Dayus.
"DUA tiga hari ni, asal abang balik kerja mesti awak
tidak ada di rumah, awak ke mana? Pagi tadi, awak tak mintak izin pun nak
keluar rumah," tanya suami baik-baik, tapi isterinya menunjukkan wajah
tidak berpuas hati.
Suami adalah nakhoda dalam sesebuah bahtera rumah tangga dan
semestinya setiap apa yang diperintahkannya itu perlu ditaati dan bukannya
dibangkang. Justeru, apa yang perlu dilakukan si suami apabila suri hatinya
sering membelakangi?
Dalam menelusuri alam perkahwinan, sebuah rumah tangga itu
tidak akan lari daripada ujian. Pertengkaran, ketidakfahaman dan pelbagai
permasalahan lain adalah biasa dalam kehidupan berumah tangga.
Bezanya, mampu atau tidak pasangan berkenaan bersabar dan
bertahan. Berbalik kepada situasi di atas, apakah seorang isteri itu telah
nusyuz, apabila suami berasa hati kerana isterinya keluar rumah tanpa
keizinan? Ikuti kupasan lanjut berikut:
Nusyuz dari segi bahasa bermaksud tempat yang tinggi
(menonjol). Sedangkan sudut istilah pula bermakna isteri yang derhaka kepada
suaminya dalam perkara yang melibatkan ketaatan serta tindakan yang
keterlaluan.
Mazhab Hanafi berpandangan nusyuz itu adalah apabila seseorang
isteri keluar rumah tanpa kebenaran suaminya. Manakala, jumhur ulama
terdiri daripada ulama aliran mazhab Maliki, Syafie dan Hambali menyatakan
nusyuz terjadi saat isteri ingkar perintah si suami. Sedangkan seorang
isteri harus patuh kepada suaminya selagi perintah berkenaan tidak melanggar
hukum syarak.
Al-Allamah Asy-Syaikh Abdurrahman bin Nasir al-Sa'di
dalam tafsirnya berkata:
"ALLAH berfirman: "Dan isteri-isteri yang kalian
khuatir nusyuz, maksudnya mereka menarik diri dari mentaati suami dengan
bermaksiat (tidak patuh) kepada suami, baik dengan ucapan ataupun perbuatan,
maka suami hendaknya memberikan 'pengajaran' kepada isteri dengan cara yang
paling mudah/ringan kemudian yang mudah/ringan.
Pertama: Berilah mau'izhah (mengingatkan seseorang dengan
pahala dan hukuman yang dengannya dapat melunakkan hatinya) kepada mereka,
dengan menerangkan hukum ALLAH dalam perkara taat dan maksiat kepada suami,
memberikan anjuran untuk taat kepada suami serta mengingatkan mereka
akibat berbuat demikian terhadap suami.
Sekiranya isteri masih leka dengan perbuatannya, maka
asingkanlah tempat tidurnya dan jangan menggaulinya dalam waktu dia berbuat
demikian. Jika isteri masih lagi tidak mahu berubah pukullah dengan
pukulan yang mendidik.
Apabila isteri tidak lagi berbuat nusyuz dan isteri kembali
mentaati kalian, janganlah kalian mencela dan mencerca mereka atas kesalahan
mereka yang telah lalu, dan jangan menyelidiki/mencari-cari kesalahan yang akan
bermudarat bila disebutkan serta menjadi sebab timbulnya kejelekan."
(Taisir Al-Karim Al-Rahman, halaman 177)
Lihatlah betapa Islam menjaga hubungan kekeluargaan, setiap
permasalahan yang mendatang akan diberi tunjuk ajar dan panduan bagi
mengelakkan terjadinya sesuatu yang mendatangkan mudarat dan keburukan.
Isteri nusyuz suami dayus
PASTI terfikir juga di benak ini hanya isterikah yang
melakukan kesilapan. Isteri apabila berbuat salah kepada suaminya ia boleh
diertikan nusyuz. Tapi jika suami? Nusyuz bukan hanya dalam kalangan isteri,
tetapi ia juga berlaku kepada suami. Seorang suami yang cuai dan tidak
menjalankan tanggungjawab sebagai ketua keluarga dalam erti kata sebenarnya
juga boleh dilabel sebagai dayus.
Menurut Muhammad Qutb dan Dr Muhammad 'Uqlah: "Jika
isteri dianggap nusyuz apabila dia menderhakai suaminya, tidak menunaikan
kewajipan dan kelaur rumah tanpa izin suaminya, maka suami juga boleh dianggap
nusyuz dengan sebab dia enggan memberikan nafkah kepada isterinya.
Dr Mustafa Al-Khin dan Dr Mustafa Al-Bugha dalam Al-Fiqh
Al-Manhaji menganggap bahawa nusyuz suami terjadi apabila berlaku pengabaian
dan keengganan pada pihak suami dengan tidak menunaikan giliran, tidak
memberikan nafkah, mendera isteri, berkasar dengannya sama ada dengan perbuatan
atau pertuturan.
Sehubungan itu, suami nusyuz atau dayus boleh ditakrifkan
sebagai suami yang enggan menunaikan hak spiritual isteri iaitu berkomunikasi
yang baik, memenuhi kepuasan seksual dan memberikannya pendidikan agama serta
tidak dikasari, dihina. Hak material isteri pula ialah pemberian mas kahwin dan
nafkah yang wajib ditunaikan.
Sekiranya suami dayus, isteri hendaklah bersabar.
Isteri perlu mengingatkan suami mengenai kewajipan yang perlu dilakukannya
seperti yang dinyatakan ALLAH SWT dalam Surah An-Nisaa; ayat 19.
Isteri juga boleh mengingatkan suami berkenaan dengan hadis
Nabi Muhammad SAW menjelaskan bahawa lelaki yang paling baik ialah suami yang
baik terhadap isterinya. Walau bagaimanapun, kesabaran seorang isteri ada batas
dan hadnya. Agama Islam adalah agama yang sempurna dan pasti ada penyelesaian
untuk isteri yang berdepan dengan suami yang dayus.
Isteri boleh membawa kes ini kepada kadi atau ke mahkamah
syariah untuk mendapat semula haknya dan mendapat keadilan sewajarnya sebagai
seorang isteri. Dan jika masalah ini berpanjangan dan isteri sudah tidak mampu
berbuat apa-apa lagi, maka jika perpisahan adalah jalan terbaik kepada pasangan
berkenaan, lakukanlah.
Suami adil
KEPERIBADIAN Rasulullah SAW sebagai seorang suami perlu
dijadikan teladan. Suami di luar sana perlu cenderung kepada gaya dan cara
Baginda SAW mengemudi rumah tangga. Kekadang, bukan kerana isteri itu yang mahu
nusyuz tetapi dek kerana perasaan tidak puas hatinya dengan sikap suami.
Kita tahu bahawa Rasulullah SAW memiliki ramai isteri. Di
antara isteri-isterinya ada yang lebih Baginda SAW cintai daripada yang lain.
Sebab, cinta adalah urusan hati yang berada di tangan-Nya sesuatu yang di luar
kemampuan hamba.
Aisyah RAH adalah isteri yang paling dicintai
Rasulullah SAW. Rasulullah SAW sendiri menyatakan dan mengakuinya. Ditanyakan
kepada Rasulullah SAW: "Wahai Rasulullah SAW, siapakah orang yang paling
dicintai?."
Baginda SAW menjawab: "Aisyah."
Ditanyakan: "(Kalau) dalam kalangan lelaki?"
Baginda SAW menjawab: "Ayahnya," (Riwayat
At-Tirmizi, dinyatakan sahih oleh Al-Albani RHM dalam Sahih Sunan At-Tirmidzi
no 3890)
Rasulullah SAW tidak membezakan penggiliran di antara
isteri-isterinya. Setiap hari Baginda SAW akan menemui semua isterinya. Baginda
SAW mendekati semua isterinya tanpa 'menyentuh', hinggalah sampai di rumah
isteri yang beroleh giliran di hari tersebut, lalu bermalam di rumahnya.
Tatkala Saudah telah lanjut usia dan dia khuatir jika
Rasulullah SAW akan menceraikannya, dia berkata: "Giliran hariku untuk
Aisyah."
Rasulullah SAW pun menerima tawaran tersebut. "Apabila
seorang isteri khuatir nusyuz daripada suaminya…." (Riwayat Abu Dawud no
2135, hadis ini hasan sahih sebagaimana dalam Sahih Sunan Abi Dawud)
Aisyah berkata: "Rasulullah menggilirkan setiap
isterinya, siang dan malamnya, kecuali Saudah bintu Zam'ah. Dia telah
menghadiahkan siang dan malamnya untuk Aisyah isteri Nabi dalam rangka mencari
reda Rasulullah." (Riwayat Bukhari no 2593)
Ketika bermusafir, Rasulullah SAW tidak mengutamakan isteri
yang Baginda SAW cintai untuk selalu diajak bersamanya. Sebaliknya, Baginda SAW
mengundi isteri-isteri manakah yang akan dibawa.
Termasuk keadilan Rasulullah SAW adalah ketika menikahi
janda, Baginda SAW bermalam di kediamannya selama tiga hari agar terjalin
perhubungan dengan isteri baharu. Setelah tiga hari, giliran isteri yang baharu
tersebut sama dengan isteri-isteri yang lain.
Sikap adil Baginda SAW langsung tidak berkurangan walaupun
saat Baginda SAW sakit. Baginda SAW tetap bergilir di rumah
isteri-isterinya. Sehinggalah Baginda SAW berasa payah kerana sakitnya semakin
tenat. Aisyah meriwayatkan: "Ketika sakit Rasulullah bertambah parah,
Baginda meminta izin kepada isteri-isterinya untuk dirawat di rumahku. Mereka
pun mengizinkan …." (Riwayat Bukhari no 5714)
Pergaulan Rasulullah SAW dengan isteri-isteri Baginda SAW
adalah teladan bagi orang-orang beriman. Oleh kerana itu, seharusnya kita
mengenali dan mempelajarinya, lantas mencontohinya. Sebab, apa yang dilakukan
Baginda SAW adalah bentuk pensyariatan dan petunjuk kepada umat Baginda SAW,
agar dicontohi dan diteladani.-Sinar Harian
Ulasan
Catat Ulasan